فتح باغ

به چمنزار بیا به چمنزار بزرگ و صدایم کن از پشت نفسهای گل ابریشم ...

فتح باغ

به چمنزار بیا به چمنزار بزرگ و صدایم کن از پشت نفسهای گل ابریشم ...

چون به درخت رسیدی به تماشا بمان که تماشا تو را به آسمان خواهد برد...

 

این روزها اتفاقات و آدمها و روزگار با خواسته های ما فاصله ها دارند.  زمانی که هنوز به دنیا نیامده بودم سهراب سپهری گفته بود : ... در زمانه ی ما نگاه کردن نیاموخته اند و درخت جز آرایش خانه نیست و هیچ کس گلهای حیاط همسایه را باور ندارد . پیوندها گسسته، کسی در مهتاب راه نمی رود و از پرواز کلاغی ، هشیار نمی شود و خدا را کنار نرده ایوان نمی بیند و ابدیت را در جام آب خوری نمی یابد. در چشمها شاخه نیست. در رگها آسمان نیست . در این زمانه درخت ها از مردمان خرم ترند. کوه ها از آرزوها بلند ترند. نی ها از اندیشه ها راست ترند. برف ها از دلها سپید ترند ...  

 

امروز اگر سهراب بود برای این یخبندان چه می سرود؟

 

اینها را زمانی گفته که من هنوز در این دنیا نبودم، و من فکر می کنم به واژه واژه های سهراب، و اینکه با وجود تمام این انجماد من در کجای زمین قرار دارم؟ من ... هنوز هم مهتاب مستم میکند،  آنقدر که از پشت پنجره، می خواهم ماه را در آغوش بگیرم و هنوز هم  از درخت می آموزم سبزی را و خدا را در عطر گلهای محمدی نفس میکشم و زندگی را در برگهای تازه ی گلدانم می یابم و ... 

 

قرار نیست همه مثل من باشند و قرار هم نیست همه مثل من دوست داشته باشند و وفادار باشند ... 

همین که گاه گاه کسی باشد  حس دوست داشتن را در من بیدار کند و من به وادی تلخ فراموشی رهسپار نگردم، برایم عالی خواهد بود، حتی اگر مثل من، من را  دوست نداشته باشد،‌حتی اگر ............. همان بهانه برای بیداری برای من کافیست، تا با قلب ناچیز خود چیزی به هستی ببخشم  ... و همیشه عشق های سترگ هستند که خالق عشق های کوچک و مداوم و مستمر میگردند ...

 

میان این روز ابری من تو را صدا زدم  

من تو را میان جهان صدا خواهم کرد و  

چشم به راه صدایت خواهم ماند و  

در این دره تنهایی تو آب روان باش و  

زمزمه کن ... من خواهم شنید !  

سهراب سپهری 

   


 

 پی نوشت : آقایان عزیز روزتان خیلی مبارک.  خوب باشید تا ما هم خیلی دوستتان داشته باشیم    

نظرات 24 + ارسال نظر
پژمان چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 15:12 http://www.silentcompanion.blogfa.com

در سرزمینی اینچنین سرد و برهوت که میان اعتقاد و جهل در رقص و بازیست، هنوز هستند کسانیکه مانند تو، انسان بودن را فراموش نکرده اند، هنوز هستند که کسانیکه درخت و مهتاب را باور دارند، هنوز هستند کسانیکه اندیشه میزان آنهاست و خرد، روشنگر راهشان...
باید همدیگر را پیدا کنیم، باید هوشمندانه پیش برویم و کسانیکه که شایستگی شکستن این یخ ها را دارند، بیابیم. از خود شروع می کنیم. بله، هرچه پیش برویم، هرچه از نادانی فاصله بیشتری بگیریم، تنها تر می شویم. هرچه احساس خود را پاک تر و ناب تر کنیم، تنها تر می شویم...
اما اگر در هر پله، همگام خود را بیابیم، راه، ارزشمند تر و انگیزه نیرومند تر می گردد.
وجود شما گواهیست بر وجود زندگی (نه زیست کردن) وجود شما بهترین نشانه وجود کسانیست که یخ زدگی را میفهمند و از آن بیزارند.
خود را دریاب. خودمان را دریابیم. داشته هایمان را دریابیم. پروردگار به ما نیرومندی دهد تا به یاری هم بشتابیم و بیچاره خلق را دستگیری کنیم، نیروی عشق (این جادوی سترگ و شگفت زندگی) به یاری ما بیاید و زندگی را جور دیگری تجربه کنیم و بسازیم
بودنتان را سپاس.
زن بودن، مرد بودن، نه...مهم نیست. روز انسان بودن را باید تبریک گفت.

اول از همه : مرسی و بعد ... چقدر قشنگ نوشتین . وقتی داشتم می خوندم انتظار داشتم آخر متن اسم نویسنده ای را ببینم مثلا" نادر ابراهیمی و یا مثلا" ترجمه های جبران خلیل جبران و یا هر کس مثل او . منظورم این نیست که قبلا" زیبا نمی نوشتید بلکه این نوشته خیلی عمیق و با احساس بود . و البته لطف شما هم که همیشه شامل حال من بوده و هست . روزتان بر شما مبارک .

برنا چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 ساعت 15:13 http://www.newday2014.blogfa.com

خیلی ارادت داریم.
توضیحات قبلا درج شده است.:)

بنده ی حقیر هم همینطور .

ممنونم

ترانه بهار پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 04:30 http://taraneh-bahar.mihanblog.com/

سلام بانوی باغ
احوال شریف ؟
امیدوارم شاد و سرحال باشید

سلام بر ترانه بهاری با معرفت و خوب

همیشه با مهربانیت شرمنده ام می کنی

پرنیان دل آرام پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 11:41 http://with-parnian.blogfa.com

به هزار دلیل دوستت دارم..

آخرینش می‌تواند
کیفِ کوچکت باشد
باز شده در جویِ آب
یا وقتی که
گرفته بودی پیشانی‌ات را
لبخند می‌زدی...
آخرینش می‌تواند
همین تخمه شکستنِ یواشکی
تویِ سینما.
به هزار دلیل دوستت دارم
آخرینش می‌تواند دست‌هایت باشد
رویِ صورتِ من
تا خدا و ابلیس
اشک‌هایم را نبینند!
یا روزی که
در میدانِ ولی‌عصر
زمزمه کردی در گوشم:
قرار نیست هیچ‌کس بیاید...
به هزار دلیل دوستت دارم
آ


از : حامد ابراهیم پور

از کنار شعرها نباید ساده گذشت، ابن شعر یک دنیا احساس توی خط خطش هست .....

مرسی زهره جون ، انتخابهات رو دوست دارم عزیز دلم

alireza پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 19:47 http://asmani1111.blogsky.com/

پرنیان عزیز سلام
به گمانم در دوره سهراب هر چند چندان هم از آن فاصله نگرفته ایم باز هم همین انجماد وجود داشته و شاهدش را هم همان شعر دوم از سهراب که در انتهای مطلبت آوردی میگیرم (میان این روز ابری من تو را صدا زدم ) روزهای ابری!! اصلاً این عادت بشر است که امروز را سخت تر از دیروز میداند و سخت بر خود میگیرند به قول دوستی که میگفت بعضیها برای آب خوردن به زندان میروند بجای آنکه درب یخچالشان را باز کنند امــــــــــــا سوای اینها خوشحالم که عشق باز هم وجود داره و دنیا رو تحمل پذیر تر میکند و نیک میدانم از آن دسته از کسانی هستی که با کلام مهربانت عشق عرضه میکنی به رایگان / ممنونم بابت تبریکت برای روز مرد / موفق باشی نازنین

سلام علیرضا عزیز
زندگی بدون عشق جهنمی بیشتر نیست، یک گلدون بخر و عاشقش شو ، ببین جقدرهمه چیز تعییر می کنه، روزهایمان به سختی می گذرند چون فراموشکار شدیم ،... خیلی چیزهای خوب را فراموش کردیم!

مرسی از تو

ایرج میرزا پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1393 ساعت 23:28

سلام
ما مردها خوب هستیم . دیگه از این خوبتر؟؟؟

سلام
معلومه که خوبین ! جرات دارین بد باشین ؟!

این همه نوشتم فقط پی نوشتش رو دیدی ؟!!!!

خلیل جمعه 19 اردیبهشت 1393 ساعت 19:50 htم tp://tarikhroze3.blogsky.com

سلام،

با سپاس و ما را ببخشید که با همه احترامی که برای خانم ها در حرف قائلیم، اما با برابری حقوقی آنان با خودمان همچنان مخالفیم!

سلام
بینهایت از صداقت شما متشکرم.

افتاب جمعه 19 اردیبهشت 1393 ساعت 22:03

سلام پرنیان عزیزم ...همون یک حس کافیه برای زندگی .. این حس قشنگی که تو نسبت به زندگی داری خیلی ها آرزوش رو دارند اما نمی دونند انقدر قلبشون سیاه شده که توان بوییدن یک گل رو از خودشون دریغ کردند .. این که خوب باشند ..این که دنیا ارزش نداره که اطرافیانشون رو از دست بدهند .. حیف که زمانی متوجه میشن که بسیار دیر شده و ای کاش هایی که در آخر عمر براشون می مونه .. من خوشحالم که هنوز آدمهای خوب رو کنارم هستند .. انسانهایی که می تونم بهشون عشق بورزم .. اعتماد کنم .. مثل تو "


فقط یه وقت هایی این " حوصله ندارم " لج منو در میاره


روز آقایان گرامی نیز مبارک .. انشاالله روزی برسه که بگن مردها در 20 سالگی عقلشون کامل میشه نه در "چهل سالگی "




الفراااااااااااااااار


گفتی و در رفتی ؟؟؟؟؟ شانس بیاری کسی کامنتت رو نخونه

و در مورد قسمت اول جمله هات ، باید بگم خدایا ما رو تو ی این شرایط قرار نده.

حوصله ندارم

اما خیلی دوستت دارم

ایرج میرزا یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 ساعت 00:15

سلام
اینکه گفتی فقط پی نوشتتو خوندم دلیلش این بود که فقط اون قسمتش مردونه بود

بعدش قابل توجه بعضیهااااا .... خدا رو شکر کنید که آقایون عقلشون تو بیست سالگی کامل نمیشه وگرنه کی بود ازدواج کنه ؟؟؟

سلام بر یکی از آقایان خوب روزگار

لیلا جون خودت جوابش رو بده . مرد افکن باشه ها

دیگه من نمی گم یه پیام دیشب برام رسید که توش نوشته بود کیا مثل کفش ملی اند

شادی یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 ساعت 08:44 http://shadi1919.blogfa.com

سلام پرنیان جان
هر انسانی عطر خاصی دارد؛ گاهی برخی عجیب بوی خدا میدهند مثل پدر

سلام شادی عزیزم


آخ ... من رو خیلی خیلی به یاد آغوش مهربون پدرم انداختی ....


حیف که دیگه این عطر تکرار نمی شه مگر با یادش !

شادی یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 ساعت 09:24 http://shadi1919.blogfa.com

پدر هر جا که باشد
دور یا نزدیک
در آغوش ما یا در آغوش آسمان
یادش هر لحظه و هر لحظه با ماست.

بله ... همیشه و هر لحظه .

تکیه گاهی که هر وقت یادت می یاد که نیست در خودت فرو می ریزی ...

خدا نگهدار همه ی پدرهای عزیز باشه و اون پدرهایی که نیستند روحشان شاد شاد شاد ...

آفتاب یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 ساعت 09:44

سلام پرنیان من
قابل توجه بعضی ها که نوشته بودند:

خدا رو شکر کنید که مردها در بیست سالگی عقلشون کامل نمیشه ...

اگر در بیست سالگی کامل بشه ، شما آقایون به مراتب وضعیت بهتری داشتین و اینکه اگر خانم ها نبودند کی به شما مردان کمک فکری و روحی می داد آیاااااااااااا؟؟؟؟

حتما شنیده اید که پشت هر مرد موفقی یک زن خوب و فهیم ایستاده .. این رو که دیگه نمی تونید انکار کنید !

واقعیت ها رو انکار نکنید لطفا

بعضی ها با شمان


سلام لیلا جان

ایرج میرزا سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 01:05

سلام
من از طرف مردان تاریخ بشریت میگم : بابا مگه چی میشد اگه شما خانومها به مردها کمک فکری و روحی نمیدادید ؟ ها؟؟؟
باور کن لایه ی ازن سوراخ نبود. ... اینم جواب بعضیاااا....

حالا این کفش ملی که گفتی چی بووووودددد؟؟؟؟

سلام

کفش ملی ؟ نمی گم

آفتاب سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1393 ساعت 18:07

سلام عزیزم ..

قابل توجه بعضی هااااااااااااااااااا


:

ما که دوست داریم ذهنمون رو درگیر مسائل و مشکلات جنس مذکر نکنیم اما خودتون التماس می کنید .. والا اگر ما کمک فکری و روحی نکنیم که دنیا به خطر می افته .. نمونه اش "کاترین اشتون " از این بالاتر؟

خودتون قبول ندارین ؟ بازم بگم ؟تاچر .. ملکه انگلیس.. تو کشور خودمون هم ماشاللـــــــــــــه تا بخواهید خانم های روشن فکر زیادند از جمله پرنیان جان !

دیگه ؟

ایرج میرزا با شمان

ایرج میرزا چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 00:30

سلام خوشم میاد از اعتماد به نفس بعضیا
آخرش یه چیزی فرمودند که زبونم بند اومد

پری چی به این رفیقات میدی انقدر هواتو دارن هاااا؟؟؟

اٍ .... ای بابا!


خودشون خوبن من هیچی هیچی به هیچ کس ندادم.


کم آوردیا!

کسی حریف خانم ها نمی شه جانم

نوشته های پراکنده چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 09:48 http://thunderb.blogfa.com/

سلام
حال و احوال؟
چه عجب آپ فرمودین
خانوم ها اگه خوب باشن آقایون هم خوب خواهند بود
آخر هفته خوبی داشته باشی و رسیدن پنجشنبه مبارک

سلام

مرسی . خیلی ممنونم .

خوب پس بذارین خوب باشن دیگه


روز شما هم مبارک . انشاالله که کادوهای خوشگل خوشگل گرفته باشی .

ممنونم . شما هم همینطور .

برنا شنبه 27 اردیبهشت 1393 ساعت 15:22 http://www.newday2014.blogfa.com

سلام
خوبید؟

سلام
سعی می کنم همیشه خوب باشم. امیدوارم شما هم خوب باشید.

سعید شنبه 27 اردیبهشت 1393 ساعت 16:25

سپاس از نوشته زیبایتان
مانا قلمتان

سلام
خیلی ممنونم. محبت دارید.

عطیه یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 ساعت 20:44 http://medadrangi69.blogfa.com

گاهی لازم است فروریزیم همانندآن دیوارکاه گلی تابه یادآوریم اگرازابتدا بنیادمان رامحکم می ساختیم هرگزفرونمی ریختیم عزیزم آپم بهم سربزن

خدا نکند به جایی برسیم که مجبور بشیم فرو بریزیم. حتما می یام . ممنون

رها دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 05:25

سلام عزیزم انشالله که باغت همیشه اباد باشه دلم برای هوای این خانه تنگ شده بود ....مراقب خودت باش ....

سلام رها جان . هوای باغ هم برای تو تنگ ...

مرسی عزیرم، تو هم

لیلا دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 09:06

درودی بی انتها بر شما
باور کنید نمیدونم چی بگم!!
بسیار زیبا نگاشتید .
تک تک واژه هاتون دوست داشتنی وزیبا هستندوعجیب به عمق احساس نفوذ میکنند..
همیشه چشمه زلال عشق در خونه مهربون دل پاکتون در حال جوش و خروش باشه ...
بهترین ها ارزانی جام وجود گوهربارتون باد

مرسی لیلا عزیزم
لیلا ها کلا همشون مهربان و خوبند

مجید پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 15:37 http://endofsad.mihanblog.com/

h@m!d پنج‌شنبه 8 خرداد 1393 ساعت 16:11 http://tahmande-man.blogfa.com/

سلام
احس و حال خوب فتح باغ همیشگیه واقعا..بهار هم که هست دیگه عطر محبت و مهربونیش بیشتر هم شده

فک کنم بهترین کار اینه که حداقل یه دنیای کوچولو پر از عشق و محبتی که خیلی خوب توی شما نمود داره بسازیم..آدمها رو نمیشه عوض کرد.. وقتی خواسته هاشون از زندگی اینقد خشک و بیروحه ، جای هیچ حرفی نمیمونه.. اگه یه دنیا و خلوتی به این شکل داشته باشیم که روزی حداقل یه ساعت توش نفس بکشیم هنر کردیم..

سلام حمید عزیز
ممنونم . آی ... آدمها ... !

که هر روز و هر ساعت باید یک بعد از یک آدم را ببینی و تعجب کنی و تلاش کنی که به هیچ چیز فکر نکنی به جز اینکه : به راه خودم ادامه می دهم که همانا راه عشق باشد و انسانیت . بگذار آدمها هم در عقاید و تفکرات خود باقی بمانند....

آفتاب جمعه 9 خرداد 1393 ساعت 16:18

عاشق!

قشنگه !

قشنگ چیست ؟ تفسیر عاشقانه ی اشکال

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد